W laboratorium Silników Spalinowych i Energetyki Gazowej realizowane są zajęcia dydaktyczne oraz prace badawcze. Przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych lub prac badawczych należy się zapoznać z regulaminem laboratorium.
W tej części laboratorium znajduje się sala dydaktyczna, dwie hamownie silnikowe (z silnikiem o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym), pomieszczenie z modelami silników spalinowych i ich osprzętu. Widok na stanowisko z silnikiem ZI pokazano na rys. 1, ponadto w tablicy 1 przedstawione są podstawowe parametry silnika obecnie zainstalowanego na hamowni.
Oznaczenie silnika – 170A1.046 |
|
Rodzaj silnika |
z zapłonem iskrowym, |
Liczba i układ cylindrów |
4, rzędowy, pionowy |
Objętość skokowa, dm3 |
0.899 |
Stopień kompresji |
8.8 |
Średnica cylindra, mm |
65 |
Skok tłoka, mm |
67.7 |
Moc maksymalna, kW/KM |
26.6/36 przy 5250 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy, Nm |
60.5 przy 3250 obr/min |
Chłodzenie |
Wodne, wymuszone |
Stanowisko z silnikiem ZS pokazano na rys. 2, w tablicy 2 przedstawione są podstawowe parametry silnika, obecnie zainstalowanego na hamowni.
Oznaczenie silnika - 4CT90-1ME |
|
Rodzaj silnika |
z zapłonem samoczynnym, |
Liczba i układ cylindrów |
4, rzędowy, pionowy |
Objętość skokowa, dm3 |
2.42 |
Stopień kompresji |
20.6 |
Średnica cylindra, mm |
90 |
Skok tłoka, mm |
95 |
Moc maksymalna, kW/KM |
66/90 przy 4100 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy, Nm |
198 przy 2500 obr/min |
Chłodzenie |
Wodne, wymuszone |
W pomieszczeniu sterowni (rys. 3) znajduje się aparatura pomiarowo - sterująca pozwalająca na zdalną kontrolę pracy hamowni.
W pomieszczeniach technicznych Zakładu Doświadczalnego Silników Spalinowych znajduje się hamownia z silnikiem o zapłonie samoczynnym i hamulcem wodnym (rys. 4). W tablicy 3 przedstawiono podstawowe parametry silnika zainstalowanego na tej hamowni.
Oznaczenie silnika - 6C107 |
|
Rodzaj silnika |
z zapłonem samoczynnym, |
Liczba i układ cylindrów |
6, rzędowy, pionowy |
Objętość skokowa, dm3 |
6,54 |
Stopień kompresji |
16 |
Średnica cylindra, mm |
107 |
Skok tłoka, mm |
120 |
Moc maksymalna, kW/KM |
90/122 przy 2600 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy, Nm |
382 przy 1600 obr/min |
Chłodzenie |
Wodne, wymuszone |
Dane techniczne silnika F8CV |
|
Rodzaj silnika |
z zapłonem iskrowym, |
Liczba i układ cylindrów |
3, rzędowy, pionowy |
Objętość skokowa, dm3 |
0.796 |
Stopień kompresji |
9.3 |
Średnica cylindra, mm |
68.5 |
Skok tłoka, mm |
72 |
Moc maksymalna, kW/KM |
37.3/50.7 przy 6000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy, Nm |
69 przy 4600 obr/min |
Chłodzenie |
Wodne, wymuszone |
Zakres uzyskiwanych pomiarów na stanowiskach badawczych umożliwia wyznaczenie parametrów podstawowych silników, analizę składu i zadymienia spalin, pomiar parametrów przepływowych i temperatur czynników obiegowych. Z kolei odpowiednie układy badawczo-pomiarowe zezwalają na analizy procesów wewnętrznych, a także na sporządzanie bilansów energetycznych silników.