W laboratorium Silników Spalinowych i Energetyki Gazowej realizowane są zajęcia dydaktyczne oraz prace badawcze. Przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych lub prac badawczych należy się zapoznać z regulaminem laboratorium.

 

1) Główne zasoby laboratoryjne znajdują się w Hali Maszyn Cieplnych przy ul. Zimnej Wody 9 w Gliwicach. 
W tej części laboratorium znajduje się sala dydaktyczna, dwie hamownie silnikowe (z silnikiem o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym), pomieszczenie z modelami silników spalinowych i ich osprzętu. Widok na stanowisko z silnikiem ZI pokazano na rys. 1, ponadto w tablicy 1 przedstawione są podstawowe parametry silnika obecnie zainstalowanego na hamowni.

 

 rys_1.JPG
Rys. 1 Stanowisko badawcze z silnikiem ZI i hamulcem elektrowirowym

 

Tab. 1  Podstawowe parametry silnika ZI zainstalowanego na hamowni z hamulcem elektrowirowym

Oznaczenie silnika – 170A1.046

Rodzaj silnika

z zapłonem iskrowym,
      4-suwowy, wolnossący

Liczba i układ cylindrów

4, rzędowy, pionowy

Objętość skokowa, dm3

0.899

Stopień kompresji

8.8

Średnica cylindra, mm

65

Skok tłoka, mm

67.7

Moc maksymalna, kW/KM

26.6/36 przy 5250 obr/min

Maksymalny moment obrotowy, Nm

60.5 przy 3250 obr/min

Chłodzenie

Wodne, wymuszone

 

Stanowisko z silnikiem ZS pokazano na rys. 2, w tablicy 2 przedstawione są podstawowe parametry silnika, obecnie zainstalowanego na hamowni.

 

rys2.JPG
Rys. 2 Stanowisko badawcze z silnikiem ZS i hamulcem elektrowirowym

 

Tab. 2 Podstawowe parametry silnika ZS zainstalowanego na hamowni z hamulcem elektrowirowym

Oznaczenie silnika - 4CT90-1ME

Rodzaj silnika

z zapłonem samoczynnym,
      4-suwowy, doładowany

Liczba i układ cylindrów

4, rzędowy, pionowy

Objętość skokowa, dm3

2.42

Stopień kompresji

20.6

Średnica cylindra, mm

90

Skok tłoka, mm

95

Moc maksymalna, kW/KM

66/90 przy 4100 obr/min

Maksymalny moment obrotowy, Nm

198 przy 2500 obr/min

Chłodzenie

Wodne, wymuszone

W pomieszczeniu sterowni (rys. 3) znajduje się aparatura pomiarowo - sterująca pozwalająca na zdalną kontrolę pracy hamowni.

 

rys3.JPG
Rys. 3 Pomieszczenie sterowni
2) Kolejna część zaplecza laboratoryjnego zlokalizowana jest przy ul. Towarowej 5 w Gliwicach.
W  pomieszczeniach technicznych Zakładu Doświadczalnego Silników Spalinowych znajduje się hamownia z silnikiem o zapłonie samoczynnym i hamulcem wodnym (rys. 4). W tablicy 3 przedstawiono podstawowe parametry silnika zainstalowanego na tej hamowni.

 

rys4.JPG
Rys. 4 Stanowisko badawcze z silnikiem ZS i hamulcem wodnym

 

Tab. 3 Podstawowe parametry silnika ZS zainstalowanego na hamowni z hamulcem wodnym

Oznaczenie silnika - 6C107

Rodzaj silnika

z zapłonem samoczynnym,
      4-suwowy, wolnossący

Liczba i układ cylindrów

6, rzędowy, pionowy

Objętość skokowa, dm3

6,54

Stopień kompresji

16

Średnica cylindra, mm

107

Skok tłoka, mm

120

Moc maksymalna, kW/KM

90/122 przy 2600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy, Nm

382 przy 1600 obr/min

Chłodzenie

Wodne, wymuszone

 
3) W hali głównej Laboratorium Cieplnych Procesów Wysokotemperaturowych znajduje się stanowisko badawcze  z silnikiem o zapłonie iskrowym (rys. 5) przystosowanym do spalania paliw gazowych (gaz ziemny, LPG, CNG, gazy niskokaloryczne np. z procesów zgazowania biomasy). W układzie obciążenia silnika znajduje się silnik elektryczny (możliwość pracy w trybie napędowym oraz prądnicowym) wraz układem odbioru mocy. W tablicy 4 podano podstawowe dane techniczne silnika silnika spalinowego.
 
 
rys_5.JPG 
Rys. 5 Stanowisko badawcze z silnikiem ZI i hamulcem elektrycznym

 

Tab. 4 Podstawowe parametry silnika ZI zainstalowanego na hamowni z hamulcem elektrycznym

Dane techniczne silnika F8CV

Rodzaj silnika

z zapłonem iskrowym,
4-suwowy wolnossący

Liczba i układ cylindrów

3, rzędowy, pionowy

Objętość skokowa, dm3

0.796

Stopień kompresji

9.3

Średnica cylindra, mm

68.5

Skok tłoka, mm

72

Moc maksymalna, kW/KM

37.3/50.7 przy 6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy, Nm

69 przy 4600 obr/min

Chłodzenie

Wodne, wymuszone

Zakres uzyskiwanych pomiarów na stanowiskach badawczych umożliwia wyznaczenie parametrów podstawowych silników, analizę składu i zadymienia spalin, pomiar parametrów przepływowych i temperatur czynników obiegowych. Z kolei odpowiednie układy badawczo-pomiarowe zezwalają na analizy procesów wewnętrznych, a także na sporządzanie bilansów energetycznych silników.